کلاژن و الاستین چیست و نقش آن ها در پوست چیست؟ 

نقش الاستین در جوانی پوست
  • کلاژن چیست؟
  • الاستین چیست؟
  • نقش این پروتئین ها در پوست چیست؟

تفاوت کلاژن و الاستین

اگر به آن دسته از افرادی تعلق دارید که به زیبایی، شادابی و سلامت پوستتان اهمیت می دهید، حتما نام کلاژن و الاستین به گوشتان خورده است. اما آیا می دانید کلاژن و الاستین چیست و نقش آن ها در پوست چیست؟ اصلا می دانید نبود این دو چه بلایی سر زیبایی تان می آورد؟! 

اگر پاسختان به این سوالات و سوالات مشابه منفی است، این مطلب مختص شما است. تا پایان با ما همراه باشید. 

کلاژن و الاستین چیست و نقش آن ها در پوست چیست؟

 

کلاژن 

کلاژن و الاستین و تفاوت کلاژ و الاستین چیست

کلاژن یکی از پروتئین های سخت، فیبری و نامحلول است که به وفور در بدن یافت می شود. پروتئین مذکور را تحت عنوان مهم ترین پروتئین لایه میانی پوست می شناسند. 

جالب است بدانید که این دسته از پروتئین ها حدود یک سوم از کل پروتئین های موجود در بدن را تشکیل می دهند. اگر تا به امروز تصور کرده اید که پروتئین مذکور تنها در پوست یافت می شود، باید خدمتتان عارض شویم که تصورتان کاملا اشتباه است. این پروتئین مفید که همچون چسب بافتهای گوناگون بدن را در کنار هم نگه میدارد، یکی از مهمترین اجزای ساختمانی استخوان و دندان، پوست، تاندونها، ماهیچهها و رباطها محسوب میشود. در بدن همه ما حداقل 16 نوع کلاژن وجود دارد. اما از این میان تنها 3 تا 5 نوع آن ها حائز اهمیت است.    

نقش این پروتئین در پوست

حال ممکن است این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که نقش این پروتئین در پوست چیست؟

کلاژن موجود در لایه های پوست از نوع یک است. تقویت پوست یکی از مهم ترین آثار وجود این پروتئین می باشد. پروتئین مذکور همچنین از طریق حفظ آب بافت پوستی از بروز خشکی و چین و چروک در پوست جلوگیری به عمل می آورد. افزایش خاصیت ارتجاعی، جوان سازی، تعویض و ترمیم سلول های مرده و… از دیگر نقش های مهمی است که کلاژن در پوست ایفا می کند. 

اگر می خواهید پوستی جوان، شاداب و با طراوت داشته باشید، با دریافت مقادیر مناسبی از مواد مغذی بدنتان را در ساخت این پروتئین بسیار مهم یاری نمایید.

نقش کلاژن در پوست

الاستین 

نقش الاستین در جوانی پوست

الاستین یکی دیگر از پروتئین های دارای خاصیت ارتجاعی است که نقش مهمی در حفظ جوانی، شادابی و انعطاف پذیری پوست انسان ایفا می کند. این پروتئین که در لا به لای الیاف کلاژن قرار دارد، بعد از کلاژن؛ مهم ترین پروتئینی است که در لایه میانی پوست یافت می شود.  

جالب و در عین حال لازم است بدانید که حدود 4 درصد از وزن خشک فاقد چربی پوست انسان را الاستین تشکیل می دهد. اگرچه میزان سفتی این ماده در مقایسه با کلاژن کمتر است، اما از افزایش طول صد درصدی آن نباید چشم پوشی کرد. جالب تر این که تابش مستقیم نور خورشید به سطح پوست می تواند فرآیند تخریب این پروتئین را تسریع نماید. بدین ترتیب قرارگیری طولانی مدت شما در برابر نور خورشید موجب می شود که فیبرهای ارتجاعی شکل خود را از دست بدهند. اگر دقت کرده باشید، پوست افرادی که بیش از سایرین در معرض تابش نور خورشید هستند، زودتر چروک می شود. 

نقش الاستین پروتئین در پوست

اصلی ترین نقش الاستین در پوست بخشیدن خاصیت ارتجاعی به آن است. در نتیجه این خاصیت؛ هنگامی که شما فشاری را به پوست خود وارد می نمایید، پوستتان تغییر شکل می دهد. اما بلافاصله پس از برداشتن فشار، پوست به حالت اولیه و طبیعی خود بر می گردد.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *