علت خارش سر بعد از کاشت مو چیست و چگونه درمان می شود؟

علت خارش سر بعد از کاشت مو

خارش سر بعد از کاشت مو مشکلی است که اکثر کسانیکه اقدام به کاشت مو می کنند از آن شکایت دارند. خارش سر بعد از کاشت مو طبیعی است و بعد از دو هفته برطرف می شود.

اما اگر خارش بیشتر از حد معمول باشد و یا بیشتر از دو هفته طول بکشد، بایستی به تیم درمان کاشت مو یا متخصص کاشت مو مراجعه شود.

در هر حال، اگر علت خارش سر بعد از کاشت مو چه طبیعی و در راستای فرآیند بهبودی و چه غیر طبیعی (عفونت، خراش و صدمه) باشد، میبایست طبق توصیه پزشک معالج بررسی و درمان شود.

علت خارش سر بعد از کاشت مو

لازم به ذکر است! در این حالت، به هیچ عنوان اقدام به استفاده از درمان های خانگی  و خودسرانه نکنید.

معمولا خارش پوست سر بعد از کاشت مو، در قسمت اهدا کننده فولیکول مو و در قسمت طاسی که پیوند دریافت شده است، احساس می شود، به طور معمول علت خارش پوست سر، وجود زخم و برش هایی می باشد که روی پوست سر ایجاد شده است.

با استفاده از توصیه پزشک معالج و استفاده از داروها و شامپوهای تجویز شده این خارش تسکین می یابد.

اما در صورتیکه خارش بیشتر از حد معمول و همراه با التهاب سوزش بوده و بعد از دو هفته قطع نشود، ممکن است علت آن عفونت پوست سر باشد.

داروهای تقویتی بعد از کاشت مو

علت خارش سر بعد از کاشت مو

علت عفونت پوست سر بعد از کاشت مو چیست؟

• عدم رعایت بهداشت و اصول استریزاسیون توسط تیم درمان کاشت مو
  • دستکاری سر به وسیله افرادی غیر از تیم درمان کاشت مو (البته، به غیر از مواردی که پزشک معالج توصیه کرده است و فرد ملزم به انجام آنهاست.)

بهتر است بدانید! خاراندن سر و دستکاری نه تنها باعث عفونت، بلکه باعث آسیب به فولیکول های کاشته شده می شود.

• قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب و هوای آلوده در دوران نقاهت
  • استفاده از روبالشی و حوله آلوده و غیر بهداشتی در دوران نقاهت بعد از کاشت مو

لازم به ذکر است! تعداد اندکی از افراد به عفونت بعد از کاشت مو دچار می شوند. با مطالعه و انتخاب مطب مناسب و تیم متخصص و عمل کردن به توصیه های پزشک معالج احتمال چنین مشکلی وجود ندارد.

توصیه هایی جهت رفع خارش سر بعد از کاشت مو

استفاده از اسپری آب یا آب نمک  دو بار در روز

عدم خاراندن پوست سر

استفاده از داروهای خوراکی، موضعی و شامپوهای تجویز شده توسط پزشک مربوطه

تغذیه مناسب سرشار از ویتامین C و A، پروتئین، روی، امگا 3 و نوشیدن آب کافی

عدم مصرف  شیرینی جات، ادویه جات، غذاهای سرخ شده، غذاهای شیرین و فست فودها

همچنین، خوردن عسل، آناناس و میوه های تازه فصل توصیه می گردد.

در ادامه مطلب شما عزیزان را با روند بهبود زخم آشنا خواهیم کرد. چرا که علت خارش سر بعد از کاشت مو، وجود جراحت و زخم در پوست سر است و طبیعتا روند طبیعی بهبود هر زخمی در بدن همراه با خارش می باشد.

روند ترمیم و بهبود زخم در بدن

روند بهبود زخم شامل 4 مرحله است:

قطع خونریزی:

به محض ایجاد بریدگی و زخم، عروق خون رسان به قسمت آسیب دیده، منقبض می شوند. در این حالت، خونرسانی به محل بریدگی کاهش یافته و کم کم خونریزی قطع می شود.

التهاب:

رگ ها و بافت مجاور محل زخم با ترشح موادی چون آب، نمک، هیستامین و … روی سطح زخم ایجاد دلمه می کنند.

دلمه روی زخم مثل یک پانسمان عمل می کند و مانع از تماس زخم با محیط خواهد شد.

نمک و هیستامین ترشح شده سوزش، خارش و التهاب در بافت اطراف زخم ایجاد می کند.

تکثیر:

سلول ها در زیر دلمه شروع به تکثیر می کنند و بافت آسیب دیده در این شرایط ترمیم می شود.

بازسازی:

ظاهر زخم معمولا ترمیم خواهد شد، اما در اکثر موارد جای اسکار مشهود و ملتهب می باشد، در این زمان بافت زیر اسکار همچنان در حال بازسازی است.

این مرحله بسته به میزان عمق و وسعت جراحت مدت زیادی طول می کشد.

علت خارش سر بعد از کاشت مو

در این مطلب سعی شد علت خارش سر بعد از کاشت مو توضیح داده شود. خارش سر بعد از کاشت مو طبیعی و اجتناب ناپذیر است

که البته با مصرف دارو و شامپوهای تجویز شده توسط متخصص کاشت مو و اقدامات دیگری که پزشک و تیم درمان کاشت مو به زیبا جو ارائه می کنند، تسکین می یابد.

ولی به این نکته توجه داشته باشید! در تمام مدت دوره نقاهت بعد از عمل کاشت مو بدون توصیه تیم درمان کاشت مو، هیچ اقدام خودسرانه ای نبایستی کرد.

در دوران نقاهت پشتیبان کاشت مو 24 ساعته جوابگوی مشکلات و سوالات خواهد بود. امید است با مطالعه این مطلب پاسخگوی نیاز شما عزیزان بوده باشیم.