انواع آکنه پوستی و روش های درمان آن

آکنه پوستی

آکنه های پوستی یا جوش که در میان مردم عامی به جوش غرور جوانی معروف است، از شایع ترین بیماری های پوستی است که در هر سنی بروز می نماید. آکنه ی پوستی به لکه های مختلف پوستی با علائم متفاوت گفته می شود. این لکه های پوستی 80 درصد نوجوانان و جوانان در سن بلوغ را درگیر می کند و از اعتماد به نفس آنها شدیدا می کاهد.

آکنه های پوستی و انواع آن

آکنه های ایجاد شده با توجه به انواع آسیب های ایجاد کننده و زمان ماندگاری متفاوت هستند و در برخی موارد نادر نیاز به درمان های پزشکی و دارویی دارند. برای درمان و برطرف کردن آکنه  پوستی باید انواع آنها را شناخت و از درمان های متفاوت و موثر برای هر کدام از انواع آنها کمک گرفت. آکنه ها می توانند با توجه به آسیب های وارد کننده به بافت، به دو شکل آکنه های التهابی و غیر التهابی تقسیم شوند.

راه های درمان لکه های پوستی

لکه ها و آکنه پوستی سر سفید یا به اصطلاح پزشکی کومدون و به اصطلاح عامیانه جوش چرکی و آکنه های سر سیاه که به آنها کومدون باز می گویند از انواع آکنه های غیر التهابی هستند. این نوع از آکنه ها دردی ایجاد نمی کنند و باعث قرمزی یا تورم ناحیه دچار آکنه نمی شوند. این نوع از آکنه ها خطر کمتری دارند و خیلی دردسر ساز نیستند. آکنه های غیر التهابی خیلی زودتر و بهتر به درمان پاسخ می دهند.

راه های درمان آکنه های پوستی

امروزه با پیشرفت صنعت آرایشی و بهداشتی، تولید شوینده ها، ژل ها، پاک کننده ها، کرم ها و سایر لوازم بهداشتی درمانی، بهبود آکنه های غیر التهابی بدون استفاده از داروهای شیمیایی نتیجه بخش است و رضایت کامل مصرف کنندگان را کسب نموده است.

استفاده از روش های سنتی، مانند شستشوی صورت و ناحیه آکنه دار با آب ولرم و انواع صابون های ضد باکتری، جوش و آکنه به مدت 2 بار در روز، برخورداری از رژیم غذایی سالم، کم کالری، بدون چربی و سرشار از سبزیجات و مواد آبرسان، نوشیدن مایعات فراوان در طول روز و به خصوص فصول گرم سال و استفاده بیش از اندازه از کرم های ضد آفتاب کم چرب جهت محافظت از پوست در برابر نور خورشید نیز از راهکارهای اصلی مبارزه و از بین بردن آکنه پوستی غیر التهابی محسوب می شود.

آکنه پوستی

در این بین طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی مختلف نیز طرفداران مربوط به خود را دارد و از درمان های موفق و موثر محسوب می گردد. فراموش نکنیم دستکاری، کندن، فشردن و ترکاندن جوش ها و آکنه پوستی سر سفید و سر سیاه وضعیت را بدتر می نماید و راه ورود باکتری های مضر را هموارتر می کند و یک سیکل معیوب ایجاد می کند.

آکنه های التهابی که منجر به ایجاد تورم، درد و قرمزی در محل می گردند، عبارت اند از پاپول ها، ویوستول ها، ندول ها و کیست ها. این نوع از آکنه ها شدیدتر و خطرناک تر هستند و عوارض ماندگاری مانند ایجاد حفره و اسکار در پوست را ایجاد می نمایند.

راه های درمان

در مراحل ابتدایی شستشوی روزانه با آب سرد و صابون، استفاده از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید جهت مبارزه با باکتری ها و محصولات حاوی اسید سالیسیلیک جهت ترمیم و از بین بردن بافت پوست مرده می تواند موثر عمل نماید. در مراحل پیشرفته تر و ایجاد آکنه های التهابی خیلی شدید، درمان های خانگی و سنتی پاسخگو نخواهد بود و احتیاج به مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو می باشد.

استفاده از آنتی بیوتیک های مختلف، کورتیکواستروئیدهای موضعی، درمان های فتودینامیک و تخلیه و استخراج برداشتن کیست های بزرگ از راه های درمانی است که توسط پزشکان به منظور برطرف نمودن این عارضه به کار برده می شود.

مشاوره رایگان آکنه پوستی و روش های درمان آن

بدون دغدغه با کلینیک24 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

کلینیک دکتر راحمی (شرق تهران)

دکتر شیرین راحمی

ورود به این کلینیک

کلینیک مریم ( شمال تهران)