غذاهایی که هنگام بارداری باید مصرف کنید

تغذیه سالم در دوران بارداری

حفظ رژیم غذایی سالم و تغذیه سالم در دوران بارداری بسیار مهم است.در این مدت ، بدن شما به مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری  نیاز دارد.در واقع ، شما ممکن است در طول سه ماهه دوم و سوم به 350-500 کالری اضافی نیاز داشته باشید.

رژیم غذایی فاقد مواد مغذی کلیدی ممکن است بر رشد کودک تأثیر منفی بگذارد.عادت های غذایی ضعیف و افزایش وزن بیش از حد نیز ممکن است خطر ابتلا به دیابت حاملگی  و ریسک  بارداری سخت یا سختی زایمان را افزایش دهد.

به عبارت ساده ، انتخاب غذاهای سالم و مغذی به اطمینان از سلامتی شما و کودک تان کمک می کند.همچنین کاهش وزن حاملگی پس از زایمان بسیار ساده تر خواهد شد.در اینجا غذاهای بسیار مغذی برای خوردن هنگام بارداری وجود دارد.

انواع لبنیات

محصولات لبنی

در دوران بارداری ، برای تأمین نیازهای جنین در حال رشد ، باید پروتئین و کلسیم اضافی مصرف کنید .محصولات لبنی حاوی دو نوع پروتئین با کیفیت بالا هستند: کازئین (ماده ی پروتئین شیر)  و کشک.

لبنیات بهترین منبع خوراکی کلسیم است و مقادیر زیادی فسفر ، ویتامین های مختلف B ، منیزیم و روی را در اختیار شما قرار می دهد.ماست ، به ویژه ماست یونانی ، برای خانمهای باردار بسیار مفید است.این ماده حاوی کلسیم بیشتری نسبت به سایر لبنیات است.

برخی از انواع لبنیات همچنین حاوی باکتری های پروبیوتیکی هستند ، که از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کنند .افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند نیز ممکن است قادر به تحمل ماست ، به ویژه ماست پروبیوتیکی باشند.

مصرف مکمل های پروبیوتیک در دوران بارداری ممکن است خطر عوارضی مانند پره اکلامپسی (پرفشاری خون ناشی از بار بارداری؛ مسمومیت بارداری اختلال‌ وخیم‌ فشار خون‌)  دیابت حاملگی ، عفونت های واژن و آلرژی را کاهش دهد

تغذیه سالم در دوران بارداری ، انواع حبوبات

حبوبات

این گروه از مواد غذایی شامل عدس ، نخود فرنگی ، لوبیا ، نخود ، سویا و بادام زمینی است.حبوبات منبع عالی گیاهی از فیبر ، پروتئین ، آهن ، فولات (B9) و کلسیم هستند – که بدن شما در دوران بارداری به مقدار بیشتری از آنها احتیاج دارد.

فولات یکی از ویتامین های گروه B (B9) است. برای سلامتی مادر و جنین ، به ویژه در سه ماهه اول بسیار مهم است.با این حال ، بیشتر زنان باردار تقریباً به اندازه کافی فولات مصرف نمی کنند .

این امر با افزایش خطر نقص لوله عصبی و وزن کم هنگام تولد مرتبط است. مصرف ناکافی فولات ممکن است باعث شود کودک شما بعد از زندگی در معرض عفونت ها و بیماری ها قرار بگیرد .

حبوبات حاوی مقادیر زیادی فولات است.بعلاوه ، حبوبات به طور کلی فیبر زیادی دارند. برخی از انواع حبوبات ها از نظر آهن ، منیزیم و پتاسیم نیزعالی هستند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است که یک  ترکیب گیاهی است که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود.ویتامین A برای رشد و تمایز بیشتر سلول ها و بافت ها ضروری است  و برای رشد سالم جنین بسیار مهم است.

به خانمهای باردار معمولاً توصیه می شود میزان ویتامین A خود را 10 تا 40٪ افزایش دهند .با این حال ، همچنین به آنها توصیه می شود از مقادیر بسیار زیاد منابع حیوانی ویتامین A  خودداری کنند ، که ممکن است باعث مسمومیت هنگام خوردن بیش از حد شود .

بنابراین ، بتاکاروتن منبع بسیار مهمی از ویتامین A برای زنان باردار می باشد.سیب زمینی شیرین منبع عالی بتاکاروتن است و حدود 3.5-5.3 اونس (100-150 گرم) سیب زمینی شیرین پخته شده کل مرجع مصرف روزانه (RDI) را برآورده می کند.

علاوه بر این ، سیب زمینی شیرین حاوی فیبر است که ممکن است باعث افزایش سیری ، کاهش قند خون و بهبود سلامت دستگاه گوارش و تحرک شود.

 

 

منبع: healthline

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *